TÜKETİCİ YASASI
4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
BIRINCI KISIM
Amaç, Kapsam, Tanimlar
Amaç
Madde 1- Bu
Kanunun amaci, kamu yararina uygun olarak tüketicinin saglik ve güvenligi ile
ekonomik çikarlarini koruyucu, aydinlatici, egitici, zararlarini tazmin edici,
çevresel tehlikelerden korunmasini saglayici önlemleri almak ve tüketicilerin
kendilerini koruyucu girisimlerini özendirmek ve bu konudaki politikalarin
olusturulmasinda gönüllü örgütlenmeleri tesvik etmeye iliskin hususlari düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu
Kanun, birinci maddede belirtilen amaçlarla mal ve hizmet piyasalarinda
tüketicinin taraflardan birini olusturdugu her türlü tüketici islemini kapsar.
Tanimlar
Madde 3 - Bu
Kanunun uygulamasinda;
a) Bakanlik:
Sanayi ve Ticaret Bakanligini,
b) Bakan:
Sanayi ve Ticaret Bakanini,
c) Mal:
Alis-verise konu olan tasinir esyayi, konut ve tatil amaçli tasinmaz mallari ve
elektronik ortamda kullanilmak üzere hazirlanan yazilim, ses, görüntü ve
benzeri gayri maddi mallari,
d) Hizmet:
Bir ücret veya menfaat karsiliginda yapilan mal saglama disindaki her türlü
faaliyeti,
e) Tüketici:
Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan
veya yararlanan gerçek ya da tüzel kisiyi,
f) Satici:
Kamu tüzel kisileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri
kapsaminda tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kisileri,
g)
Saglayici: Kamu tüzel kisileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki
faaliyetleri kapsaminda tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kisileri,
h) Tüketici
islemi: Mal veya hizmet piyasalarinda tüketici ile satici-saglayici arasinda
yapilan her türlü hukuki islemi,
i)
Imalatçi-Üretici: Kamu tüzel kisileri de dahil olmak üzere tüketiciye sunulmus
olan mal veya hizmetleri ya da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara
mallarini üretenler ile mal üzerine kendi ayirt edici isaretini, ticari
markasini veya unvanini koyarak satisa sunanlari,
j)
Ithalatçi: Kamu tüzel kisileri de dahil olmak üzere tüketiciye sunulmus olan
mal veya hizmetleri ya da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara
mallarini yurt disindan getirerek satisa sunan gerçek veya tüzel kisiyi,
k) Kredi
veren: Mevzuatlari geregi tüketicilere nakit kredi vermeye yetkili olan banka,
özel finans kurulusu ve finansman sirketlerini,
l) Reklam
veren: Ürettigi ya da pazarladigi malin/hizmetin tanitimini yaptirmak, satisini
artirmak veya imajini yaratip güçlendirmek amaciyla hazirlattigi, içinde
firmasinin ya da mal/hizmet markasinin yer aldigi reklamlari yayinlatan,
dagitan ya da baska yollarla sergileyen gerçek ya da tüzel kisiyi,
m) Reklamci:
Ticari reklam ve ilânlari reklam verenin duydugu ihtiyaç dogrultusunda
hazirlayan ve reklam veren adina yayinlanmasina aracilik eden ticari iletisim
uzmani gerçek ya da tüzel kisiyi,
n) Mecra kurulusu:
Ticari reklam veya ilâni hedef kitleye ulastiran iletisim kanallarinin ya da
her türlü aracin sahibi, isleticisi veya kiralayicisi olan gerçek veya tüzel
kisiyi,
o) Teknik
düzenleme: Bir ürünün ve hizmetin, ilgili idari hükümler de dahil olmak üzere,
özellikleri, isleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol,
ambalajlama, isaretleme, etiketleme ve uygunluk degerlendirilmesi islemleri
hususlarindan biri veya birkaçini belirten ilgili Bakanlik tarafindan Resmi
Gazetede yayimlanarak mecburi uygulamaya konulan standartlar dahil olmak üzere
uyulmasi zorunlu olan her türlü düzenlemeyi,
p) Tüketici
örgütleri: Tüketicinin korunmasi amaciyla kurulan dernek, vakif veya bunlarin
üst kuruluslarini, Ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Tüketicinin Korunmasi ve Aydinlatilmasi
Ayipli mal
Madde 4-
Ambalajinda, etiketinde, tanitma ve kullanma kilavuzunda ya da reklam ve
ilânlarinda yer alan veya satici tarafindan bildirilen veya standardinda veya
teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteligi etkileyen niceligine
aykiri olan ya da tahsis veya kullanim amaci bakimindan degerini veya
tüketicinin ondan bekledigi faydalari azaltan veya ortadan kaldiran maddi,
hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayipli mal olarak kabul edilir.
Tüketici, malin
teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayibi saticiya bildirmekle
yükümlüdür. Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözlesmeden dönme,
malin ayipsiz misliyle degistirilmesi veya ayip oraninda bedel indirimi ya da
ücretsiz onarim isteme haklarina sahiptir. Satici, tüketicinin tercih ettigi bu
talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Tüketici bu seçimlik haklarindan biri ile
birlikte ayipli malin neden oldugu ölüm ve/veya yaralanmaya yol açan ve/veya
kullanimdaki diger mallarda zarara neden olan hallerde imalatçi-üreticiden
tazminat isteme hakkina da sahiptir.
I
malatçi-üretici, satici, bayi, acente, ithalatçi ve 10 uncu maddenin besinci
fikrasina göre kredi veren ayipli maldan ve tüketicinin bu maddede yer alan
seçimlik haklarindan dolayi müteselsilen sorumludur. Ayipli malin neden oldugu
zarardan dolayi birden fazla kimse sorumlu oldugu takdirde bunlar müteselsilen
sorumludurlar. Satilan malin ayipli oldugunun bilinmemesi bu sorumlulugu
ortadan kaldirmaz.
Bu madde ile
ayiba karsi sorumlu tutulanlar, ayiba karsi daha uzun bir süre ile sorumluluk
üstlenmemislerse, ayipli maldan sorumluluk, ayip daha sonra ortaya çikmis olsa
bile malin tüketiciye teslimi tarihinden itibaren iki yillik zamanasimina
tabidir. Bu süre konut ve tatil amaçli tasinmaz mallarda bes yildir. Ayipli
malin neden oldugu her türlü zararlardan dolayi yapilacak talepler ise üç
yillik zamanasimina tabidir. Bu talepler zarara sebep olan malin piyasaya
sürüldügü günden baslayarak on yil sonra ortadan kalkar. Ancak, satilan malin ayibi,
tüketiciden saticinin agir kusuru veya hile ile gizlenmisse zamanasimi
süresinden yararlanilamaz.
Ayipli malin
neden oldugu zararlardan sorumluluga iliskin hükümler disinda, ayipli oldugu
bilinerek satin alinan mallar hakkinda yukaridaki hükümler uygulanmaz.
Satisa
sunulacak ayipli mal üzerine ya da ambalajina, imalatçi veya satici tarafindan
tüketicinin kolaylikla okuyabilecegi sekilde "özürlüdür" ibaresini
içeren bir etiket konulmasi zorunludur. Yalnizca ayipli mal satilan veya bir
kat ya da reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayipli mal satisina, tüketicinin
bilebilecegi sekilde tahsis edilmis yerlerde bu etiketin konulma zorunlulugu
yoktur. Malin ayipli oldugu hususu, tüketiciye verilen fatura, fis veya satis
belgesi üzerinde gösterilir.
Güvenli olmayan
mallar, piyasaya özürlüdür etiketiyle dahi arz edilemez. Bu ürünlere, 4703
sayili Ürünlere Iliskin Teknik Mevzuatin Hazirlanmasi ve Uygulanmasina Dair
Kanun hükümleri uygulanir.
Bu hükümler,
mal satisina iliskin her türlü tüketici isleminde de uygulanir.
Ayıplı Hizmet
Madde 4/A-
Saglayici tarafindan bildirilen reklam ve ilânlarinda veya standardinda veya
teknik kuralinda tespit edilen nitelik veya niteligi etkileyen niceligine
aykiri olan ya da yararlanma amaci bakimindan degerini veya tüketicinin ondan
bekledigi faydalari azaltan veya ortadan kaldiran maddi, hukuki veya ekonomik
eksiklikler içeren hizmetler, ayipli hizmet olarak kabul edilir.
Tüketici,
hizmetin ifa edildigi tarihten itibaren otuz gün içerisinde bu ayibi
saglayiciya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, sözlesmeden dönme,
hizmetin yeniden görülmesi veya ayip oraninda bedel indirimi haklarina
sahiptir. Tüketicinin sözlesmeyi sona erdirmesi, durumun geregi olarak hakli
görülemiyorsa, bedelden indirim ile yetinilir. Tüketici, bu seçimlik
haklarindan biri ile birlikte 4 üncü maddede belirtilen sartlar çerçevesinde
tazminat da isteyebilir. Saglayici, tüketicinin seçtigi bu talebi yerine
getirmekle yükümlüdür.
Saglayici,
bayi, acente ve 10 uncu maddenin besinci fikrasina göre kredi veren, ayipli
hizmetten ve ayipli hizmetin neden oldugu her türlü zarardan ve tüketicinin bu
maddede yer alan seçimlik haklarindan dolayi müteselsilen sorumludur. Sunulan
hizmetin ayipli oldugunun bilinmemesi bu sorumlulugu ortadan kaldirmaz.
Daha uzun
bir süre için garanti verilmemis ise, ayip daha sonra ortaya çikmis olsa bile
ayipli hizmetten dolayi yapilacak talepler hizmetin ifasindan itibaren iki
yillik zamanasimina tabidir. Ayipli hizmetin neden oldugu her türlü zararlardan
dolayi yapilacak talepler ise üç yillik zamanasimina tabidir. Ancak, sunulan
hizmetin ayibi, tüketiciden saglayicinin agir kusuru veya hile ile gizlenmisse
zamanasimi süresinden yararlanilamaz.
Ayipli
hizmetin neden oldugu zararlardan sorumluluga iliskin hükümler disinda, ayipli
oldugu bilinerek edinilen hizmetler hakkinda yukaridaki hükümler uygulanmaz.
Bu hükümler,
hizmet saglamaya iliskin her türlü tüketici isleminde de uygulanir.
Satıştan Kaçınma
Madde 5-
Üzerinde "numunedir" veya "satilik degildir" ibaresi
bulunmayan bir malin; ticarî bir kurulusun vitrininde, rafinda veya açikça
görülebilir herhangi bir yerinde teshir edilmesi halinde satici bu mallarin
satisindan kaçinamaz.
Hizmet
saglamada da hakli bir sebep olmaksizin kaçinilamaz.
Aksine bir
teamül, ticarî örf veya adet yoksa, satici bir mal veya hizmetin satisini o mal
veya hizmetin kendisi tarafindan belirlenen miktar, sayi veya ebat gibi
kosullara ya da baska bir mal veya hizmetin satin alinmasina bagli kilamaz.
Diger mal
satisi ve hizmet saglama sözlesmelerinde de bu hüküm uygulanir.
Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar
Madde 6-
Satici veya saglayicinin tüketiciyle müzakere etmeden, tek tarafli olarak
sözlesmeye koydugu, taraflarin sözlesmeden dogan hak ve yükümlülüklerinde iyi
niyet kuralina aykiri düsecek biçimde tüketici aleyhine dengesizlige neden olan
sözlesme kosullari haksiz sarttir.
Taraflardan
birini tüketicinin olusturdugu her türlü sözlesmede yer alan haksiz sartlar
tüketici için baglayici degildir.
Eger bir
sözlesme sarti önceden hazirlanmissa ve özellikle standart sözlesmede yer
almasi nedeniyle tüketici içerigine etki edememisse, o sözlesme sartinin
tüketiciyle müzakere edilmedigi kabul edilir.
Sözlesmenin
bütün olarak degerlendirilmesinden, standart sözlesme oldugu sonucuna
varilirsa, bu sözlesmedeki bir sartin belirli unsurlarinin veya münferit bir
hükmünün müzakere edilmis olmasi, sözlesmenin kalan kismina bu maddenin
uygulanmasini engellemez.
Bir satici
veya saglayici, bir standart sartin münferiden tartisildigini ileri sürüyorsa,
bunu ispat yükü ona aittir.
6/A, 6/B,
6/C, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A maddelerinde yazili olarak düzenlenmesi
öngörülen tüketici sözlesmeleri en az oniki punto ve koyu siyah harflerle
düzenlenir ve sözlesmede bulunmasi gereken sartlardan bir veya birkaçinin
bulunmamasi durumunda eksiklik sözlesmenin geçerliligini etkilemez. Bu eksiklik
satici veya saglayici tarafindan derhal giderilir.
Bakanlik
standart sözlesmelerde yer alan haksiz sartlarin tespit edilmesine ve bunlarin
sözlesme metninden çikartilmasinin saglanmasina iliskin usul ve esaslari
belirler.
Taksitle Satış
Madde 6/A-
Taksitle satis, satim bedelinin en az iki taksitle ödendigi ve malin veya
hizmetin sözlesmenin düzenlendigi anda teslim veya ifa edildigi satim türüdür.
Taksitle
satis sözlesmesinin yazili sekilde yapilmasi zorunludur. Sözlesmede bulunmasi
gereken asgari kosullar asagida gösterilmistir:
a)
Tüketicinin ve satici veya saglayicinin isim, unvan, açik adresleri ve varsa
erisim bilgileri,
b) Malin
veya hizmetin Türk Lirasi olarak vergiler dahil pesin satis fiyati,
c) Vadeye
göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirasi olarak toplam satis fiyati,
d) Faiz
miktari, faizin hesaplandigi yillik oran ve sözlesmede belirlenen faiz oraninin
yüzde otuz fazlasini geçmemek üzere gecikme faizi orani,
e) Pesinat
tutari,
f) Ödeme
plani,
g) Borçlunun
temerrüde düsmesinin hukuki sonuçlari.
Satici veya
saglayici, bu bilgilerin sözlesmede yer almasini saglamak ve taraflar arasinda
akdedilen sözlesmenin bir nüshasini tüketiciye vermekle yükümlüdür. Sözlesmeden
ayri olarak kiymetli evrak niteliginde senet düzenlenecekse, bu senet, her bir
taksit ödemesi için ayri ayri olacak sekilde ve sadece nama yazili olarak
düzenlenir. Aksi takdirde, kambiyo senedi geçersizdir.
Taksitle
satislarda; tüketici, borçlandigi toplam miktari önceden ödeme hakkina
sahiptir. Tüketici ayni zamanda, bir taksit miktarindan az olmamak sartiyla bir
veya birden fazla taksit ödemesinde bulunabilir. Her iki durumda da satici,
ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.
Satici veya
saglayici, taksitlerden birinin veya birkaçinin ödenmemesi halinde kalan borcun
tümünün ifasini talep etme hakkini sakli tutmussa, bu hak; ancak saticinin veya
saglayicinin bütün edimlerini ifa etmis olmasi durumunda ve tüketicinin
birbirini izleyen en az iki taksidi ödemede temerrüde düsmesi ve ödenmeyen
taksit toplaminin satis bedelinin en az onda biri olmasi halinde
kullanilabilir. Ancak saticinin veya saglayicinin bu hakkini kullanabilmesi
için en az bir hafta süre vererek muacceliyet uyarisinda bulunmasi gerekir.
Sözlesme sartlari
tüketici aleyhine hiçbir sekilde degistirilemez.
Devre Tatil
Madde 6/B-
Devre tatil sözlesmeleri, en az üç yil süre için yapilan ve bu süre zarfinda
yil içinde, belirli veya belirlenebilecek ve bir haftadan az olmayacak bir
dönem için bir veya daha fazla sayidaki tasinmazin kullanim hakkinin devri ya
da devri taahhüdünü içeren ve bir nüshasinin tüketiciye verilmesi zorunlu,
yazili sözlesme ya da sözlesmeler grubudur.
Devre tatil
sözlesmelerine iliskin usul ve esaslari Bakanlik belirler.
Paket tur
Madde 6/C-
Paket tur sözlesmeleri; ulastirma, konaklama ve bunlara yardimci sayilmayan
diger turistik hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her seyin dahil oldugu
fiyatla satilan veya satis taahhüdü yapilan ve hizmeti yirmidört saatten uzun
bir süreyi kapsayan veya gecelik konaklamayi içeren ve bir nüshasinin
tüketiciye verilmesi zorunlu, önceden düzenlenmis yazili sözlesmelerdir.
Paket tur
sözlesmelerine iliskin usul ve esaslari Bakanlik belirler.
Kampanyalı Satış
Madde 7-
Kampanyali satis, gazete, radyo, televizyon ilâni ve benzeri yollarla
tüketiciye duyurularak düzenlenen kampanyalara istirakçi kabul edilmesi ve
malin veya hizmetin daha sonra teslim veya ifa edilmesi suretiyle yapilan
satimdir.
Kampanyali
satislar Bakanligin izni ile yapilir. Bakanlik hangi tür satislarin izne tabi
olacagini, ön ödeme, taksit miktari, teslim süresi, üretici firma garantisi,
yatirilacak teminat ile kampanyali satislarda uyulmasi gereken usul ve esaslari
tespit eder.
Ilan ve
taahhüt edilen mal veya hizmetin teslimatinin veya ifasinin hiç ya da geregi
gibi yapilmamasi durumunda, satici, saglayici, bayi, acente, imalatçi-üretici,
ithalatçi ve 10 uncu maddenin besinci fikrasina göre kredi veren müteselsilen
sorumludur.
Tüketici
kampanyadan ayrilmaya karar verdikten sonra kampanyayi düzenleyen, mal veya
hizmetin tüketiciye teslim tarihini geçmemek sartiyla tüketicinin o ana kadar
ödedigi tüm bedeli ödemekle yükümlüdür.
Kampanyayi
düzenleyen, kampanyali satislarda düzenlenecek yazili sözlesmede, 6/A
maddesinin ikinci fikrasinda belirtilen bilgilere ek olarak "kampanya
bitis tarihi" ve "mal veya hizmetin teslim veya yerine getirilme
tarih ve sekli"ne iliskin bilgileri de içeren sözlesmenin bir nüshasini
tüketiciye vermek zorundadir.
Sözlesmede
aksi kararlastirilmadikça, ön ödeme tutari, mal veya hizmetin satis bedelinin
yüzde kirkindan fazla olamaz.
Kampanyali
satislarda malin teslim ya da hizmetin ifa süresi on iki ayi asamaz. Konut ve
tatil amaçli tasinmaz mallar için bu süre otuz aydir.
Tüketicinin
ödemeye iliskin tüm edimlerini yerine getirmesi durumunda, malin teslimi ya da
hizmetin ifasi, ödemenin bitimini takiben en geç bir ay içinde yapilmak
zorundadir.
Kampanyali
taksitle satislarda 6/A maddesi hükümleri de uygulanir.
Kapıdan satış
Madde 8-
Kapidan satis; isyeri, fuar, panayir gibi satis mekanlari disinda yapilan
satimlardir.
Bakanlik,
kapidan satis yapacaklarda aranilacak nitelikleri, bu Kanuna tabi olan ve
olmayan kapidan satislari ve kapidan satislara iliskin uygulama usul ve
esaslarini belirler.
Bu tür
satislarda; tüketici, teslim aldigi tarihten itibaren yedi gün içinde mali
kabul etmekte veya hiçbir gerekçe göstermeden ve hiçbir yükümlülük altina
girmeden reddetmekte serbesttir. Hizmetlerin satiminda ise bu süre, sözlesmenin
imzalandigi tarihten itibaren baslar. Bu süre dolmadan satici veya saglayici,
kapidan satis islemine konu mal veya hizmet karsiliginda tüketiciden herhangi
bir isim altinda ödeme yapmasini veya borç altina sokan herhangi bir belge
vermesini isteyemez. Satici, cayma bildirimi kendisine ulastigi andan itibaren
yirmi gün içerisinde mali geri almakla yükümlüdür.
Tüketici,
malin mutat kullanimi sebebiyle meydana gelen degisiklik ve bozulmalarindan
sorumlu degildir.
Taksitle
yapilan kapidan satislarda 6/A maddesi, kampanyali kapidan satislarda 7 nci
madde hükümleri ayrica uygulanir.
Kapidan
satislarda saticinin ve saglayicinin yükümlülügü
Madde 9-
Kapidan satis sözlesmelerinde, sözlesmede bulunmasi gereken diger unsurlara
ilave olarak mal veya hizmetin nitelik ve niceligine iliskin açiklayici
bilgiler, cayma bildiriminin yapilacagi açik adres ve en az on alti punto ve
koyu siyah harflerle yazilmis asagidaki ibare yer almak zorundadir:
Tüketicinin
hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe
göstermeksizin teslim aldigi veya sözlesmenin imzalandigi tarihten itibaren
yedi gün içerisinde mali veya hizmeti reddederek sözlesmeden cayma hakkinin var
oldugunu ve cayma bildiriminin satici/saglayiciya ulasmasi tarihinden itibaren
mali geri almayi taahhüt ederiz.
Tüketici,
sahip oldugu haklarinin da yazili bulundugu sözlesmeyi imzalar ve kendi el
yazisi ile tarihini yazar. Satici veya saglayici, bu bilgilerin sözlesmede yer
almasini saglamak ve taraflar arasinda akdedilen sözlesmenin bir nüshasini
tüketiciye vermekle yükümlüdür.
Bu madde
hükümlerine göre düzenlenmis bir sözlesmenin ve malin tüketiciye teslim
edildigini ispat saticiya veya saglayiciya aittir. Aksi takdirde, tüketici
cayma hakkini kullanmak için yedi günlük süre ile bagli degildir.
Mesafeli sözlesmeler
Madde 9/A-
Mesafeli sözlesmeler; yazili, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diger
iletisim araçlari kullanilarak ve tüketicilerle karsi karsiya gelinmeksizin
yapilan ve malin veya hizmetin tüketiciye aninda veya sonradan teslimi veya
ifasi kararlastirilan sözlesmelerdir.
Mesafeli
satis sözlesmesinin akdinden önce, ayrintilari Bakanlikça çikarilacak tebligle
belirlenecek bilgilerin tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketici, bu bilgileri
edindigini yazili olarak teyit etmedikçe sözlesme akdedilemez. Elektronik
ortamda yapilan sözlesmelerde teyid islemi, yine elektronik ortamda yapilir.
Satici ve
saglayici, tüketicinin siparisi kendisine ulastigi andan itibaren otuz gün
içerisinde edimini yerine getirir. Bu süre, tüketiciye daha önceden yazili
olarak bildirilmek kosuluyla en fazla on gün uzatilabilir.
Satici veya
saglayici elektronik ortamda tüketiciye teslim edilen gayri maddî mallarin veya
sunulan hizmetlerin teslimatinin ayipsiz olarak yapildigini ispatla yükümlüdür.
Cayma hakki
süresince sözlesmeye konu olan mal veya hizmet karsiliginda tüketiciden
herhangi bir isim altinda ödeme yapmasinin veya borç altina sokan herhangi bir
belge vermesinin istenemeyecegine iliskin hükümler disinda kapidan satislara
iliskin hükümler mesafeli sözlesmelere de uygulanir.
Satici veya
saglayici cayma bildiriminin kendisine ulastigi tarihten itibaren on gün içinde
almis oldugu bedeli, kiymetli evraki ve tüketiciyi bu hukukî islemden dolayi
borç altina sokan her türlü belgeyi iade etmek ve yirmi gün içerisinde de mali
geri almakla yükümlüdür.
Tüketici kredisi
Madde 10 -
Tüketici kredisi, tüketicilerin bir mal veya hizmet edinmek amaciyla kredi
verenden nakit olarak aldiklari kredidir. Tüketici kredisi sözlesmesinin yazili
olarak yapilmasi ve bu sözlesmenin bir nüshasinin tüketiciye verilmesi
zorunludur. Taraflar arasinda akdedilen sözlesmede öngörülen kredi sartlari,
sözlesme süresi içerisinde tüketici aleyhine degistirilemez.
Sözlesmede;
a) Tüketici
kredisi tutari,
b) Faiz ve
diger unsurlarla birlikte toplam borç tutari,
c) Faizin
hesaplandigi yillik oran,
d) Ödeme
tarihleri, anapara, faiz, fon ve diger masraflarin ayri ayri belirtildigi ödeme
plani,
e) Istenecek
teminatlar,
f) Akdi faiz
oraninin yüzde otuz fazlasini geçmemek üzere gecikme faizi orani,
g) Borçlunun
temerrüde düsmesinin hukuki sonuçlari,
h) Kredinin
vadesinden önce kapatilmasina iliskin sartlar,
i) Kredinin
yabanci para birimi cinsinden kullandirilmasi durumunda, geri ödemeye iliskin
taksitlerin ve toplam kredi tutarinin hesaplanmasinda, hangi tarihteki kurun
dikkate alinacagina iliskin sartlar, yer alir.
Kredi veren,
taksitlerden birinin veya birkaçinin ödenmemesi halinde kalan borcun tümünün
ifasini talep etme hakkini sakli tutmussa, bu hak; ancak kredi verenin bütün
edimlerini ifa etmis olmasi durumunda ve tüketicinin birbirini izleyen en az
iki taksidi ödemede temerrüde düsmesi halinde kullanilabilir. Ancak kredi
verenin bu hakkini kullanabilmesi için en az bir hafta süre vererek muacceliyet
uyarisinda bulunmasi gerekir. Tüketici kredisinin teminati olarak sahsi teminat
verildigi hallerde, kredi veren, asil borçluya basvurmadan, kefilden borcun
ifasini isteyemez.
Tüketici,
kredi verene borçlandigi toplam miktari önceden ödeyebilecegi gibi ayni zamanda
vadesi gelmemis bir ya da birden çok taksit ödemesinde de bulunabilir. Her iki
durumda da kredi veren, ödenen miktara göre gerekli faiz ve komisyon indirimini
yapmakla yükümlüdür. Bakanlik ödenen miktara göre gerekli faiz ve komisyon
indiriminin ne oranda yapilacaginin usul ve esaslarini belirler.
Kredi
verenin, tüketici kredisini, belirli marka bir mal veya hizmet satin alinmasi
ya da belirli bir satici veya saglayici ile yapilacak satis sözlesmesi sarti
ile vermesi durumunda satilan malin veya hizmetin hiç ya da zamaninda teslim
veya ifa edilmemesi halinde kredi veren tüketiciye karsi satici veya saglayici
ile birlikte müteselsilen sorumlu olur.
Kredi
verenin ödemeleri bir kiymetli evraka baglamasi ya da krediyi kiymetli evrak
kabul etmek suretiyle teminat altina almasi yasaktir. Bu yasaga ragmen
tüketiciden bir kiymetli evrak alinacak olursa, tüketici bu kiymetli evraki
kredi verenden geri istemek hakkina sahiptir. Ayrica, kredi veren kiymetli
evrakin ciro edilmesi sebebiyle tüketicinin ugradigi zarari tazmin etmekle
yükümlüdür.
Kredi Kartları
Madde 10/A-
Kredi karti ile mal veya hizmet alimi sonucu nakdi krediye dönüsen veya kredi
karti ile nakit çekim suretiyle kullanilan krediler de 10 uncu madde
hükümlerine tabidir. Ancak, bu tür krediler hakkinda 10 uncu maddenin ikinci
fikrasinin (a), (b), (h) ve (i) bentleri ile dördüncü fikra hükmü uygulanmaz.
Kredi veren
tarafindan tüketiciye gönderilen dönemsel hesap özetleri, 10 uncu maddenin
ikinci fikrasinin (d) bendinde öngörülen ödeme plani hükmündedir. Dönemsel
hesap özetinde yer alan asgari ödeme tutarinin vadesinde ödenmemesi halinde;
tüketici, 10 uncu maddenin (f) bendinde yer alan gecikme faizi disinda herhangi
bir isim altinda yükümlülük altina sokulamaz.
Kredi veren
faiz artirimini otuz gün önceden tüketiciye bildirmek zorundadir. Kredi veren
tarafindan artirilan faiz orani geriye dönük olarak uygulanamaz. Tüketici
bildirim tarihinden itibaren en geç altmis gün içinde tüm borcu ödeyip kredi
kullanmaya son verdigi takdirde faiz artisindan etkilenmez.
Mal veya
hizmetin kredi karti ile satin alindigi durumlarda, satici veya saglayici,
tüketiciden komisyon veya benzeri bir isim altinda ilave ödemede bulunmasini
isteyemez.
Süreli yayinlar
Madde 11-
Süreli yayin kuruluslarinca düzenlenen ve her ne amaç ve sekilde olursa olsun,
bilet, kupon, istirak numarasi, oyun, çekilis ve benzeri yollarla süreli yayin
disinda ikinci bir ürün ve/veya hizmetin verilmesinin taahhüt edildigi
durumlarda; kitap, dergi, ansiklopedi, afis, bayrak, poster, sözlü veya
görüntülü manyetik bant veya optik disk gibi süreli yayincilik amaçlarina
aykiri olmayan kültürel ürünler disinda hiçbir mal ya da hizmetin taahhüdü ve
dagitimi yapilamaz. Bu amaçla kampanya düzenlenmesi halinde, kampanya süresi
altmis günü geçemez. Kampanya konusu mal veya hizmet bedelinin bir bölümünün
tüketici tarafindan karsilanmasi istenemez.
Süreli yayin
kurulusu, kampanyaya ait reklam ve ilânlarinda, kampanya konusu mal veya
hizmetin Türkiye genelinde teslim ve ifa tarihlerine iliskin programini ilân
etmek ve kampanya konusu mal veya hizmetin teslim ve ifasini, kampanyanin
bitiminden itibaren otuz gün içinde yerine getirmek zorundadir.
Kampanya
süresince, süreli yayinin satis fiyati, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt
edilen mal veya hizmetin yol açtigi maliyet artisi nedeniyle artirilamaz.
Kampanya konusu mal veya hizmet taahhüdü ve dagitimi bölünerek yapilamayacagi
gibi, bu mal veya hizmetin ayrilmaz ya da tamamlayici parçalari da ayri bir
kampanya konusu haline getirilemez. Bu Kanunun uygulamasinda, ikinci ürün
olarak verilmesi taahhüt edilen her bir mal veya hizmete iliskin islemler
bagimsiz bir kampanya olarak kabul edilir.
Süreli yayin
kuruluslari tarafindan düzenlenmeyen, ancak süreli yayinla dogrudan veya
dolayli irtibatlandirilan kampanyalar da bu hükümlere tabidir.
Abonelik Şözlesmeleri
Madde 11/A-
Her türlü abonelik sözlesmelerine taraf olan tüketiciler, isteklerini saticiya
yazili olarak bildirmek kaydiyla aboneliklerine tek tarafli son verebilirler.
Satici
tüketicinin abonelige son verme istegini, yazili bildirimin kendisine ulastigi
tarihten itibaren en geç yedi gün içinde yerine getirmekle yükümlüdür.
Süreli yayin
aboneligine son verme istegi ise; yazili bildirimin saticiya ulastigi tarihten
itibaren günlük yayinlarda onbes gün, haftalik yayinlarda bir ay, aylik
yayinlarda üç ay sonra yürürlüge girer. Daha uzun süreli yayinlarda ise, bildirimden
sonraki ilk yayini müteakiben yürürlüge konulur.
Satici,
abone ücretinin geri kalan kismini hiçbir kesinti yapmaksizin onbes gün içinde
iade etmekle yükümlüdür.
Fiyat Etiketi
Madde 12-
Perakende satisa arz edilen mallarin veya ambalajlarinin yahut kaplarinin
üzerine kolaylikla görülebilir, okunabilir sekilde o malla ilgili tüm vergiler
dahil fiyat, üretim yeri ve ayirici özelliklerini içeren etiket konulmasi,
etiket konulmasi mümkün olmayan hallerde ayni bilgileri kapsayan listelerin
görülebilecek sekilde uygun yerlere asilmasi zorunludur.
Hizmetlerin
tarife ve fiyatlarini gösteren listeler de birinci fikraya göre düzenlenerek
asilir.
Etiket,
fiyat ve tarife listelerinde belirtilen fiyat ile kasa fiyati arasinda fark
olmasi durumunda tüketici lehine olan fiyat üzerinden satis yapilir.
Fiyati;
Bakanlar Kurulu, kamu kurum ve kuruluslari veya kamu kurumu niteliginde meslek
kuruluslari tarafindan belirlenen mal veya hizmetlerin, belirlenen bu fiyatin
üzerinde bir fiyatla satisa sunulmasi yasaktir.
Bakanlik,
etiket ve tarife listelerinin seklini, içerigini, usul ve esaslarini bir
yönetmelikle düzenler. Bakanlik ve belediyeler, bu madde hükümlerinin
uygulanmasi ve izlenmesine iliskin isleri yürütmekle ayri ayri görevlidirler.
Garanti Belgesi
Madde 13-
Imalatçi veya ithalatçilar ithal ettikleri veya ürettikleri sanayi mallari için
Bakanlikça onayli garanti belgesi düzenlemek zorundadir. Mala iliskin faturanin
tarih ve sayisini içeren garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye
verilmesi sorumlulugu satici, bayi veya acenteye aittir. Garanti süresi malin
teslim tarihinden itibaren baslar ve asgari iki yildir. Ancak, özelligi
nedeniyle bazi mallarin garanti sartlari, Bakanlikça baska bir ölçü birimi ile
belirlenebilir.
Satici;
garanti belgesi kapsamindaki mallarin, garanti süresi içerisinde arizalanmasi
halinde mali isçilik masrafi, degistirilen parça bedeli ya da baska herhangi
bir ad altinda hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ile yükümlüdür.
Tüketici
onarim hakkini kullanmissa, garanti süresi içerisinde sik arizalanmasi
nedeniyle maldan yararlanamamanin süreklilik arz etmesi veya tamiri için
gereken azami sürenin asilmasi veya tamirinin mümkün bulunmadiginin anlasilmasi
hallerinde, 4 üncü maddede yer alan diger seçimlik haklarini kullanabilir.
Satici bu talebi reddedemez. Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi
durumunda satici, bayi, acente, imalatçi-üretici ve ithalatçi müteselsilen
sorumludur.
Tüketicinin
mali kullanim kilavuzunda yer alan hususlara aykiri kullanmasindan kaynaklanan
arizalar, iki ve üçüncü fikra hükümleri kapsami disindadir.
Bakanlik,
hangi sanayi mallarinin garanti belgesi ile satilmak zorunda bulundugunu ve bu
mallarin arizalarinin tamiri için gereken azami süreleri Türk Standartlari
Enstitüsünün görüsünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu
Madde 14-
Yurt içinde üretilen veya ithal edilen sanayi mallarinin tanitim, kullanim,
bakim ve basit onarimina iliskin Türkçe kilavuzla ve gerektiginde uluslararasi
sembol ve isaretleri kapsayan etiketle satilmasi zorunludur.
Bakanlik,
sanayi mallarindan hangilerinin tanitma ve kullanim kilavuzu ve etiket ile
satilmak zorunda bulundugunu ve bunlarda bulunmasi gereken asgari unsurlari
Türk Standartlari Enstitüsünün görüsünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Satış Sonrasi Hizmetler
Madde 15-
Imalatçi veya ithalatçilar, sattiklari, ürettikleri veya ithal ettikleri sanayi
mallari için o malin Bakanlikça tespit ve ilân edilen kullanim ömrü süresince,
yeterli teknik personel ve yedek parça stoku bulundurmak suretiyle bakim ve
onarim hizmetlerini sunmak zorundadirlar.
Imalatçi
veya ithalatçilarin bulundurmalari gereken yedek parça stok miktari Bakanlikça
belirlenir.
Ithalatçinin
herhangi bir sekilde ticari faaliyetinin sona ermesi halinde, kullanim ömrü
süresince bakim ve onarim hizmetlerini, o malin yeni ithalatçisi sunmak
zorundadir.
Bakanlik,
hangi mallar için servis istasyonlari kurulmasinin zorunlu oldugu ile servis
istasyonlarinin kurulus ve isleyisine dair usul ve esaslari Türk Standartlari
Enstitüsünün görüsünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Garanti
belgesiyle satilmak zorunda olan bir sanayi malinin garanti süresi sonrasinda
arizalanmasi durumunda, o malin Bakanlikça belirlenen azami tamir süresi
içerisinde onarimi zorunludur.
Ticari Reklam ve İlanlar
Madde 16-
Ticari reklam ve ilânlarin kanunlara, Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere,
genel ahlaka, kamu düzenine, kisilik haklarina uygun, dürüst ve dogru olmalari
esastir.
Tüketiciyi
aldatici, yaniltici veya onun tecrübe ve bilgi noksanliklarini istismar edici,
tüketicinin can ve mal güvenligini tehlikeye düsürücü, siddet hareketlerini ve
suç islemeyi özendirici, kamu sagligini bozucu, hastalari, yaslilari, çocuklari
ve özürlüleri istismar edici reklam ve ilânlar ve örtülü reklam yapilamaz.
Ayni
ihtiyaçlari karsilayan ya da ayni amaca yönelik rakip mal ve hizmetlerin
karsilastirmali reklamlari yapilabilir.
Reklam
veren, ticari reklam veya ilânda yer alan somut iddialari ispatla yükümlüdür.
Reklam
verenler, reklamcilar ve mecra kuruluslari bu madde hükümlerine uymakla
yükümlüdürler.
Reklam Kurulu
Madde 17-
Ticari reklam ve ilânlarda uyulmasi gereken ilkeleri belirlemek, bu ilkeler
çerçevesinde ticari reklam ve ilânlari incelemek ve inceleme sonucuna göre, 16
nci madde hükümlerine aykiri reklam ve ilânlari üç aya kadar tedbiren durdurma
ve/veya durdurma ve/veya ayni yöntemle düzeltme ve/veya para cezasi verme
hususlarinda görevli bir Reklam Kurulu olusturulur. Reklam Kurulu kararlari
Bakanlikça uygulanir.
Reklam
Kurulu, ticari reklam ve ilânlarda uyulmasi gereken ilkeleri belirlemede; ülke
kosullarinin yani sira, reklamcilik alaninda evrensel kabul görmüs tanim ve
kurallari da dikkate alir.
Baskanligi,
Bakanin görevlendirecegi ilgili Genel Müdür tarafindan yürütülen Reklam Kurulu;
a)
Bakanlikça ilgili Genel Müdür Yardimcilari arasindan görevlendirilecek bir üye,
b) Adalet
Bakanliginca, bu Bakanlikta idari görevlerde çalisan hakimler arasindan
görevlendirilecek bir üye,
c) Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumunca görevlendirilecek reklam konusunda uzman bir üye,
d)
Yüksekögretim Kurulunun reklamcilik alaninda uzman üniversite ögretim
elemanlari arasindan seçecegi bir üye,
e) Türk
Tabibleri Birligi Merkez Konseyinin görevlendirecegi doktor bir üye,
f) Türkiye
Barolar Birliginin görevlendirecegi avukat bir üye,
g) Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliginin degisik sektörlerden görevlendirecegi dört üye,
h)
Türkiye'deki tüm gazeteciler derneklerinin kendi aralarindan seçecegi bir üye,
i)
Reklamcilar derneklerinin veya varsa üst kuruluslarinin seçecegi bir üye,
j) Tüketici
Konseyinin Konseye katilan tüketici örgütü temsilcileri arasindan seçecegi veya
üst örgütlerinin görevlendirecegi bir üye,
k) Türkiye
Ziraat Odalari Birliginin görevlendirecegi bir üye,
l) Türkiye
Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonunun görevlendirecegi bir üye,
m) Türk
Standartlari Enstitüsünden bir üye,
n) Diyanet
Isleri Baskanligindan bir üye,
o) Türk
Mühendis ve Mimar Odalari Birliginden bir üye,
p) Isçi
sendikalari konfederasyonlarindan bir üye,
r) Memur
sendikalari konfederasyonlarindan bir üye,
s) Türkiye
Serbest Muhasebeci Mali Müsavirler ve Yeminli Mali Müsavirler Odalari
Birliginin görevlendirecegi bir üye,
t) Ankara,
Istanbul ve Izmir Büyüksehir Belediyelerinin kendi aralarindan seçecegi bir
üye,
u) Türk
Eczacilar Birliginden bir üye,
v) Türk Dis
Hekimleri Birliginden bir üye olmak üzere yirmibes üyeden olusur.
Kurul
üyelerinin görev süreleri üç yildir. Süresi bitenler yeniden
görevlendirilebilir veya seçilebilir. Üyelikler herhangi bir sebeple bosaldigi
takdirde bosalan yerlere üçüncü fikra esaslari dahilinde bir ay içerisinde
görevlendirme veya seçim yapilir.
Kurul en az
ayda bir defa veya ihtiyaç duyuldugu her zaman Baskanin çagrisi üzerine
toplanir.
Kurul,
Baskan dahil en az ondört üyenin hazir bulunmasi ile toplanir ve toplantiya
katilanlarin çogunlugu ile karar verir.
Kurul,
gerekli görülen hallerde sürekli ve geçici olarak görev yapmak üzere özel
ihtisas komisyonlari kurabilir. Kurulun bu komisyonlarda görev yapmasini uygun
görecegi kamu personeli, ilgili kamu kuruluslarinca görevlendirilir.
Kurul
üyeleri ile özel ihtisas komisyonu üyelerinden kamu görevlisi olanlara
verilecek huzur hakki ile kamu görevlisi olmayan kurul üyelerine ödenecek huzur
ücreti Maliye Bakanliginin uygun görüsü alinarak Bakanlikça belirlenir.
Kurulun
sekretarya hizmetleri Bakanlik tarafindan yerine getirilir.
Reklam
Kurulu kararlari, tüketicilerin bilgilendirilmesi, aydinlatilmasi ve ekonomik
çikarlarinin korunmasi amaciyla Reklam Kurulu Baskanliginca açiklanir.
Reklam
Kurulunun görevleri, kurulus, çalisma usul ve esaslari ile sekretarya
hizmetlerinin ne suretle yerine getirilecegi Bakanlik tarafindan çikarilacak
bir yönetmelikle belirlenir.
Tehlikeli mal ve hizmetler
Madde 18-
Tüketicinin kullanimina sunulan mal ve hizmetlerin kisi beden ve ruh sagligi
ile çevreye zararli veya tehlikeli olabilmesi durumunda, bu mallarin emniyetle
kullanilabilmesi için üzerine veya ekli kullanim kilavuzlarina, bu durumla
ilgili açiklayici bilgi ve uyarilar, açikça görülecek ve okunacak sekilde
konulur veya yazilir.
Bakanlik,
hangi mal veya hizmetlerin açiklayici bilgi ve uyarilari tasimasi gerektigini
ve bu bilgi ve uyarilarin seklini ve yerini ilgili bakanlik ve diger
kuruluslarla birlikte tespit ve ilânla görevlidir.
Madde 19-
Tüketiciye sunulan mal ve hizmetler; ilgili bakanliklar tarafindan Resmi Gazetede
yayimlanarak mecburi uygulamaya konulan standartlar dahil olmak üzere uyulmasi
zorunlu olan teknik düzenlemeye uygun olmalidir.
Ilgili
bakanliklar, bu esaslara göre denetim yapmak veya yaptirmakla görevlidir. Mal
ve hizmet denetimine iliskin usul ve esaslar her bir ilgili bakanlikça ayri
ayri tespit ve ilân edilir.
Tüketicinin Eğitilmesi
Madde 20-
Tüketicinin egitilmesi konusunda örgün ve yaygin egitim kurumlarinin ders
programlarina, Millî Egitim Bakanliginca gerekli ilaveler yapilir.
Tüketicinin
egitilmesi ve bilinçlendirilmesi için radyo ve televizyonlarda programlar
düzenlenmesine iliskin usul ve esaslar, Tüketici Konseyinin önerisi ile
Bakanlikça tespit ve ilân olunur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Tüketici Kuruluslari
Tüketici konseyi
Madde 21-
Tüketicinin sorunlarinin, ihtiyaçlarinin ve çikarlarinin korunmasina iliskin
gerekli tedbirleri arastirmak, sorunlarin evrensel tüketici haklari
dogrultusunda çözülmesi için alinacak tedbirlerle, bu Kanunun uygulanmasina
yönelik tedbirlere dair görüsleri, ilgili mercilerce öncelikle ele alinmak
üzere iletmek amaciyla, Bakanligin koordinatörlügünde bir "Tüketici
Konseyi" kurulur.
Tüketici
Konseyi, Bakanin veya görevlendirecegi bir Bakanlik görevlisinin baskanliginda,
Adalet, Içisleri, Maliye, Milli Egitim, Saglik, Ulastirma, Tarim ve Köyisleri,
Sanayi ve Ticaret, Turizm ve Çevre bakanliklari ile Devlet Planlama Teskilati
Müstesarligi, Hazine Müstesarligi, Dis Ticaret Müstesarligi, Türk Patent
Enstitüsü Baskanligi, Devlet Istatistik Enstitüsü Baskanligi, Türk Standartlari
Enstitüsü Baskanligi, Rekabet Kurumu, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Enerji
Piyasasi Düzenleme Kurumu, Telekomünikasyon Kurumu, Türk Akreditasyon Kurumu,
Milli Prodüktivite Merkezi, Diyanet Isleri Baskanligi, büyük sehir
belediyeleri, il belediyelerini temsilen Türk Belediyeler Birligi, isçi
sendikalari konfederasyonlari, memur sendikalari konfederasyonlari,Türkiye
Isveren Sendikalari Konfederasyonu, Türkiye Milli Kooperatifler Birligi,
Yüksekögretim Kurulu, Türkiye Barolar Birligi, Türkiye Serbest Muhasebeci Mali
Müsavirler ve Yeminli Mali Müsavirler Odalari Birligi, Türk Mühendis ve Mimar
Odalari Birligi, Türk Eczacilar Birligi, Türk Tabipleri Birligi, Türk
Dishekimleri Birligi, Türk Veteriner Hekimleri Birligi, Türkiye Esnaf ve
Sanatkarlari Konfederasyonu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birligi, Türkiye
Bankalar Birligi, Türkiye Seyahat Acenteleri Birligi, Türkiye Otelciler
Birligi, Türkiye Ziraat Odalari Birligi, Tüketim Kooperatifleri Merkez Birligi,
Ahilik Arastirma ve Kültür Vakfi ve tüketici örgütleri temsilcilerinden olusur.
Tüketici
Konseyini olusturan kurum ve kuruluslarin temsilcilerinin sayi ve nitelikleri
ile Tüketici Konseyine katilabilmek için tüketici örgütlerinin sahip olmalari
gereken asgari üye sayisi ve bu örgütlerin Tüketici Konseyine gönderecekleri
temsilci sayisi Bakanlikça belirlenir. Ancak, kamu kurum ve kuruluslarindan
gelen temsilcilerin sayisi, hiçbir sekilde Tüketici Konseyinin toplam üye
sayisinin yüzde ellisinden fazla olamaz. Tüketici Konseyi yilda en az bir kez
toplanir.
Tüketici Konseyinin
çalisma usul ve esaslari ile diger hususlar Bakanlikça çikarilacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
Tüketici sorunlari hakem heyeti
Madde 22-
Bakanlik, il ve ilçe merkezlerinde, bu Kanunun uygulamasindan dogan
uyusmazliklara çözüm bulmak amaciyla en az bir tüketici sorunlari hakem heyeti
olusturmakla görevlidir.
Baskanligi
Sanayi ve Ticaret Il Müdürü veya görevlendirecegi bir memur tarafindan
yürütülen tüketici sorunlari hakem heyeti; belediye baskaninin konunun uzmani
belediye personeli arasindan görevlendirecegi bir üye, baronun mensuplari
arasindan görevlendirecegi bir üye, ticaret ve sanayi odasi ile esnaf ve
sanatkar odalarinin görevlendirecegi bir üye ve tüketici örgütlerinin
seçecekleri bir üye olmak üzere baskan dahil bes üyeden olusur. Ticaret ve
sanayi odasi ya da ayri ayri kuruldugu yerlerde ticaret odasi ile esnaf ve
sanatkar odalarinin görevlendirecegi üye, uyusmazligin satici tarafini
olusturan kisinin tacir veya esnaf ve sanatkar olup olmamasina göre ilgili
odaca görevlendirilir.
Bakanlik
tasra teskilatinin bulunmadigi il ve ilçelerde tüketici sorunlari hakem
heyetinin baskanligi en büyük mülki amir ya da görevlendirecegi bir memur
tarafindan yürütülür. Tüketici örgütü olmayan yerlerde tüketiciler, tüketim
kooperatifleri tarafindan temsil edilir. Tüketici sorunlari hakem heyetinin
olusumunun saglanamadigi yerlerde noksan üyelikler, belediye meclislerince
re'sen doldurulur.
Tüketici
sorunlari hakem heyetlerinde heyetin çalismalarina ve kararlarina esas olacak
dosyalari hazirlamak ve uyusmazliga iliskin raporu sunmak üzere en az bir
raportör görevlendirilir.
Degeri
besyüz milyon liranin altinda bulunan uyusmazliklarda tüketici sorunlari hakem
heyetlerine basvuru zorunludur. Bu uyusmazliklarda heyetin verecegi kararlar
taraflari baglar. Bu kararlar Icra ve Iflas Kanununun ilamlarin yerine
getirilmesi hakkindaki hükümlerine göre yerine getirilir. Taraflar bu kararlara
karsi onbes gün içinde tüketici mahkemesine itiraz edebilirler. Itiraz,
tüketici sorunlari hakem heyeti kararinin icrasini durdurmaz. Ancak, talep
edilmesi sartiyla hakim, tüketici sorunlari hakem heyeti kararinin icrasini
tedbir yoluyla durdurabilir. Tüketici sorunlari hakem heyeti kararlarina karsi
yapilan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin verecegi karar kesindir.
Degeri
besyüz milyon lira ve üstündeki uyusmazliklarda tüketici sorunlari hakem
heyetlerinin verecekleri kararlar, tüketici mahkemelerinde delil olarak ileri
sürülebilir. Kararlarin baglayici veya delil olacagina iliskin parasal sinirlar
her yilin Ekim ayi sonunda Devlet Istatistik Enstitüsünün Toptan Esya Fiyatlari
Endeksinde meydana gelen yillik ortalama fiyat artisi oraninda artar. Bu durum,
Bakanlikça her yil Aralik ayi içinde Resmi Gazetede ilân edilir.
25 inci
maddede cezai yaptirima baglanmis hususlar disindaki tüm uyusmazliklar,
tüketici sorunlari hakem heyetlerinin görev ve yetkileri kapsamindadir.
Tüketici
Sorunlari Hakem Heyetleri Baskan ve üyeleri ile raportörlere verilen huzur
hakki veya huzur ücretinin ödenmesine iliskin esas ve usuller, bir ayda
ödenecek tutar 2000 gösterge rakaminin memur aylik katsayisiyla çarpimi sonucu
bulunacak miktari geçmemek üzere Maliye Bakanliginin uygun görüsü alinarak
Bakanlikça belirlenir.
Tüketici
sorunlari hakem heyetlerinin kurulmasi, çalisma usul ve esaslari ile diger
hususlar Bakanlikça çikarilacak bir yönetmelikte düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Yargilama ve Cezaya Iliskin Hükümler
Tüketici mahkemeleri
Madde 23- Bu
Kanunun uygulanmasiyla ilgili olarak çikacak her türlü ihtilaflara tüketici
mahkemelerinde bakilir. Tüketici mahkemelerinin yargi çevresi, Hakimler ve
Savcilar Yüksek Kurulunca belirlenir.
Tüketici
mahkemeleri nezdinde tüketiciler, tüketici örgütleri ve Bakanlikça açilacak
davalar her türlü resim ve harçtan muaftir. Tüketici örgütlerince açilacak
davalarda bilirkisi ücretleri, 29 uncu maddeye göre kaydedilen özel ödenekten
Bakanlikça karsilanir. Davanin, davali aleyhine sonuçlanmasi durumunda,
bilirkisi ücreti 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanun
hükümlerine göre davalidan tahsil olunarak 29 uncu maddede düzenlenen esaslara
göre bütçeye özel gelir kaydedilir. Tüketici mahkemelerinde görülecek davalar
Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun Yedinci Babi, Dördüncü Fasli hükümlerine
göre yürütülür.
Tüketici
davalari tüketicinin ikametgahi mahkemesinde de açilabilir.
Bakanlik ve
tüketici örgütleri münferit tüketici sorunu olmayan ve genel olarak
tüketicileri ilgilendiren hallerde bu Kanunun ihlali nedeniyle kanuna aykiri
durumun ortadan kaldirilmasi amaciyla tüketici mahkemelerinde dava açabilirler.
Gerekli
hallerde tüketici mahkemeleri ihlalin tedbiren durdurulmasina karar verebilir.
Tüketici Mahkemesince uygun görülen tedbir kararlari, masrafi daha sonra haksiz
çikan taraftan alinmak ve 29 uncu maddede düzenlenen esaslara göre bütçeye özel
gelir kaydedilmek üzere, ülke düzeyinde yayinlanan gazetelerden birinde Basin
Ilan Kurumunca ve ayrica varsa davanin açildigi yerde yayinlanan mahalli bir
gazetede derhal ilân edilir.
Kanuna
aykiri durumun ortadan kaldirilmasina yönelik Tüketici Mahkemesi kararlari ise
masrafi davalidan alinmak üzere ayni yöntemle derhal ilân edilir.
Üretimin satisin durdurulmasi ve malin toplatilmasi
Madde 24-
Satisa sunulan bir seri malin ayipli olmasi durumunda Bakanlik, tüketiciler
veya tüketici örgütleri, ayipli seri malin üretiminin ve satisinin durdurulmasi
ve satis amaciyla elinde bulunduranlardan toplatilmasi için dava açabilir.
Satisa
sunulan bir seri malin ayipli oldugunun mahkeme karari ile tespit edilmesi
halinde, malin satisi geçici olarak durdurulur. Mahkeme kararinin teblig
tarihinden itibaren en geç üç ay içinde malin ayibinin ortadan kaldirilmasi
için üretici-imalatçi ve/veya ithalatçi firma uyarilir. Malin ayibinin ortadan
kalkmasinin imkânsiz olmasi halinde mal, üretici-imalatçi ve/veya ithalatçi
tarafindan toplanir veya toplattirilir. Toplatilan mallar tasidiklari risklere
göre kismen veya tamamen imha edilir veya ettirilir.
Satisa
sunulan bir seri malin, tüketicinin güvenligini tehlikeye sokan ayip tasimasi
durumunda, 4703 sayili Ürünlere Iliskin Teknik Mevzuatin Hazirlanmasi ve
Uygulanmasina Dair Kanun hükümleri saklidir.
Ayipli
mallari satin alan tüketicilerin ugradiklari maddî ve manevî zararlar nedeniyle
dava açma haklari saklidir.
4 üncü
maddenin altinci fikrasi hükümlerine tâbi bir seri ayipli malin satisa arz
edilmesi durumunda bu madde hükümleri uygulanmaz.
Olduklarindan farkli görünen mallar
Madde 24/A-
Gida ürünü olmamalarina ragmen, sahip olduklari sekil, koku, görünüm, ambalaj,
etiket, hacim veya boyutlari nedeniyle olduklarindan farkli görünen ve bu sebeple
de tüketiciler tarafindan gida ürünleriyle karistirilarak tüketicilerin
sagligini ve güvenligini tehlikeye atan mallarin üretilmesi, pazarlanmasi,
ithalati ve ihracati yasaktir.
Mal piyasaya
sürülmüsse, 4703 sayili Ürünlere Iliskin Teknik Mevzuatin Hazirlanmasi ve
Uygulanmasina Dair Kanun hükümleri uygulanir.
Oldugundan
farkli görünen mali satin alan tüketicilerin ugradiklari maddi ve manevi
zararlar nedeniyle dava açma haklari saklidir.
Cezalar
Madde 25-6
nci maddenin yedinci fikrasi uyarinca, Bakanlikça belirlenen usul ve esaslara
aykiriligi tespit edilen her bir sözlesme için 50 Yeni Türk Lirası para cezasi
uygulanir.
4 üncü
maddenin yedinci fikrasinda, 5 inci maddede, 6 nci maddenin altinci fikrasinda,
6/A maddesinde, 6/B, 6/C maddeleri uyarinca Bakanlikça belirlenen usul ve
esaslarda, 7 nci maddenin besinci fikrasinda, 9 uncu maddede, 9/A maddesinde,
10 uncu maddede, 10/A maddesinde, 11/A maddesinin ikinci ve dördüncü
fikralarina, 12, 13, 14, 15 ve 27 nci maddelerde belirtilen yükümlülüklere
aykiri hareket edenler hakkinda 100 Yeni Türk Lirası para cezasi uygulanir.
7 nci
maddenin dördüncü ve altinci fikralari ile 8 inci maddede belirtilen
yükümlülüklere aykiri hareket edenler hakkinda 250 Yeni Türk Lirası para cezasi
uygulanir.
20 nci
maddenin ikinci fikrasi uyarinca Bakanlikça tespit ve ilân olunan usul ve
esaslara aykiriliga 500 Yeni Türk Lirası para cezasi uygulanir. Aykirilik ülke
düzeyinde yayin yapan radyo ve televizyonlarca gerçeklestirilmisse cezanin on
kati uygulanir.
18 inci
maddeye aykiri hareket eden üretici-imalatçi ve ithalatçi hakkinda 1.000 Yeni
Türk Lirası para cezasi, satici-saglayici hakkinda ise bu cezanin beste biri
uygulanir.
19 uncu
maddenin birinci fikrasina aykiri hareket edenler hakkinda 2.000 Yeni Türk
Lirası para cezasi uygulanir.
11 inci
maddeye aykiri hareket edenler hakkinda 5.000 Yeni Türk Lirası para cezasi
uygulanir. Aykirilik ülke düzeyinde yayim yapan süreli yayin ile gerçeklesmisse
cezanin yirmi kati uygulanir. Bakanlik, ayrica süreli yayin kurulusundan
kampanyanin ve kampanyaya iliskin her türlü reklam ve ilânin durdurulmasini
ister. Bu istege ragmen aykiriligin devami halinde, reklam ve ilânin durdurma
zorunlulugunun dogdugu tarihten itibaren her sayi- gün için 100.000 Yeni Türk
Lirası para cezasi uygulanir. Bakanlik, kampanyanin ve kampanyaya iliskin her
türlü reklam ve ilânin durdurulmasi talebi ile Tüketici Mahkemesine basvurur.
16 nci
maddeye aykiri hareket edenler hakkinda üç aya kadar tedbiren durdurma ve/veya
durdurma ve/veya düzeltme ve/veya 3.500 Yeni Türk Lirası para cezasi uygulanir.
Reklam Kurulu, ihlalin niteligine göre bu cezalari birlikte veya ayri ayri
verebilir. 16 nci maddeye aykirilik, ülke düzeyinde yayin yapan yazili, sözlü,
görsel ve sair araçlar ile gerçeklesmis ise, para cezasi on kati olarak uygulanir.
7 nci
maddenin yedinci ve sekizinci fikralarina aykiri hareket edenlere, kampanya
konusu mal veya hizmetin fatura bedeli oraninda para cezasi uygulanir.
Kampanyayi düzenleyen, tüketici kampanyadan ayrildiginda, para iadesinde
bulunursa bu ceza uygulanmaz.
7 nci
maddenin ikinci fikrasina aykiri hareket edenlere, 7 nci madde hükümlerine
uygun kampanya düzenlemeleri için bir hafta süre taninir. Bu sürenin bitiminde
aykiriligin devam ettiginin tespiti halinde, bu hükme aykiri hareket edenlerle
24 ve 24/A maddelerinde belirtilen yükümlülüklere aykiri hareket edenlere
50.000 Yeni Türk Lirası lira para cezasi uygulanir.
Yukaridaki
fikralarda belirtilen para cezalari, fiilin bir yil içerisinde tekrari halinde
iki misli olarak uygulanir. Para cezalari her yil basinda 765 sayili Türk Ceza
Kanununun ek 2 nci madde hükümleri uyarinca artirilir.
Bu Kanunda
yazili fiiller hakkinda diger kanunlarda da para cezasi öngörülmüsse agir olan
ceza uygulanir.
Cezalarda yetki, itiraz ve zamanasimi
Madde 26- 25
inci maddenin bir, dört, yedi, sekiz, dokuz ve onuncu fikralarindaki cezalar
Bakanlik tarafindan, diger fikralarindaki cezalar o yerin mülki amiri
tarafindan uygulanir.
Bu Kanunda
düzenlenen her türlü para cezasi, idari niteliktedir. Bu cezalara karsi teblig
tarihinden itibaren en geç yedi gün içerisinde yetkili idare mahkemesine itiraz
edilebilir. Itiraz, idarece verilen cezanin yerine getirilmesini durdurmaz.
25 inci
maddeye göre verilen para cezalari, Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda
Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
Bu Kanunda
düzenlenen idari para cezalarinin verilmesine iliskin ceza zamanasimi süresi
bir yildir. Zamanasimi süresi, bu Kanun hükümlerine aykiri fiilin islendigi
tarihte baslar.
Sürekli veya
tekrarlanan ihlaller söz konusu ise süre, ihlalin sona erdigi ya da en son
tekrarlandigi günden itibaren baslar. Karar aleyhine yargi yoluna basvurulmus
olmasi tahsil zamanasimini keser.
Cezalar,
cezayi vermeye yetkili merci tarafindan yedi gün içerisinde ilgilinin mensup
oldugu meslek kurulusuna bildirilir.
BEŞİNCİ KISIM
Çesitli Hükümler
Denetim
Madde 27- Bu
Kanunun uygulamasinda, Bakanlik müfettisleri ve kontrolörleri ile Bakanlikça ve
belediyelerce görevlendirilecek personel; fabrika, magaza, dükkan, ticarethane,
depo, ambar gibi her türlü mal konulan ve/veya satilan veya hizmet sunulan
yerlerde denetleme, inceleme ve arastirma yapmaya yetkilidirler.
Bu Kanunun
kapsamina giren hususlarda yetkili ve görevli kisi ve kuruluslara her türlü
bilgi ve belgelerin dogru olarak gösterilmesi ve asil ve onayli kopyalarinin
verilmesi zorunludur.
Laboratuar
Madde 28-
Bakanlik ilaç, müstahzar, kozmetik ve gida maddeleri analizleri hariç olmak
üzere, bu Kanunun uygulanmasi için resmi ve özel kuruluslarin kurulu bulunan
laboratuvarlarindan yararlanabilir.
Bakanlikça
yapilan denetimler sirasinda alinan numunelerin test ve muayeneleri resmi veya
özel kurulus laboratuvarlarinda yaptirilabilir. Test ve muayene ücretleri 29
uncu maddedeki özel ödenekten karsilanir. Test ve muayene sonuçlarinin ilgili
standarda veya teknik düzenlemeye aykiri çikmasi halinde buna iliskin tüm
giderler üretici veya ithalatçi tarafindan ödenir. Bu giderler, 6183 sayili
Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
Tahsil olunan test ve muayene ücretleri 29 uncu maddede düzenlenen esaslara
göre bütçeye özel gelir kaydedilir.
Ödenek
Madde 29-
Tüketici Konseyi, tüketici sorunlari hakem heyetleri ve Reklam Kurulunun
kurulus ve çalismalarina iliskin masraflar, tüketici dernekleri ve bunlarin üst
kuruluslarina yapilacak maddi yardimlar, Bakanligin tüketicinin korunmasi
amacina yönelik masraflari, sair harcamalar ve usul ve esaslari Maliye
Bakanliginin uygun görüsü üzerine Sanayi ve Ticaret Bakanliginca tespit
edilecek miktarlarda personele yapilacak ek ödemede;
a) Bakanlik bütçesine
konulacak ödenekten,
b) Yeni
kurulacak olan anonim ve limited sirket statüsündeki tüm ortakliklarin
sermayelerinin ve sermaye artirimi halinde, artan kismin binde biri nispetinde
yapilacak ödemelerden karsilanir.
(b) bendinde
belirtilen gelirler Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasi veya muhabiri olan T.C.
Ziraat Bankasi nezdinde açilacak hesapta toplanir. Bu hesapta toplanan
tutarlarin yüzde altmisi Sanayi ve Ticaret Bakanligi Merkez Saymanlik Müdürlügü
hesabina, yüzde kirki Rekabet Kurumu hesabina her ay sonunda aktarilir.
Merkez
Saymanlik Müdürlügü hesabina aktarilan tutarlar bir yandan bütçeye özel gelir,
diger yandan Maliye Bakanliginca, Sanayi ve Ticaret Bakanligi bütçesinde mevcut
veya yeni açilacak tertiplere özel ödenek kaydedilir.
Bakanlik bütçesine
özel ödenek olarak kaydedilen tutarlardan bir kismi; en az bes yildir
faaliyette bulunan ticari, siyasi ve idari kuruluslardan bagimsiz tüketici
dernekleri ile bunlarin üst kuruluslarinin yapacagi faaliyetleri içeren
projelerin desteklenmesinde kullanilir. Bu hesaptan, tüketici dernekleri ve
bunlarin üst kuruluslarinin yönetim ve denetim kurullarinda görev alanlara
huzur hakki ve maas adi altinda herhangi bir ödeme yapilamaz. Bu hesaptan
yararlanacak tüketici dernekleri ve bunlarin üst kuruluslarinin tasiyacagi
diger kriterler, Sanayi ve Ticaret Bakanligi ile Maliye Bakanliginin birlikte
hazirlayacagi bir yönetmelikle düzenlenir.
Bu suretle
özel ödenek kaydedilen miktarlardan yili içerisinde harcanmayan tutarlari
ertesi yil bütçesine devren özel gelir ve özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakani
yetkilidir.
Diğer Hükümler
Madde 30- Bu
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde genel hükümler uygulanir.
Yönetmelikler ve Diğer Düzenlemeler
Madde 31- Bu
Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kanunun yayimi tarihinden itibaren bir yil
içerisinde ilgili kamu kuruluslari, mesleki üst kuruluslar ve tüketici
örgütlerinin görüsleri alinarak Bakanlikça çikarilir. Bakanlik, bu Kanunun
uygulanmasiyla ilgili olarak mevzuat çerçevesinde gerekli tedbirleri almaya ve
düzenlemeleri yapmaya yetkilidir.
Kaldırılan Hükümler
Madde
32-3489 sayili Pazarliksiz Satis Mecburiyetine Dair Kanun, 632 sayili Ithal
veya Yurt Içinde Imal Edilen Tasit Araçlari, Motor, Makina Alet ve Cihazlarin
Tanitmalik ile Birlikte Satisi Hakkinda Kanun, 3003 sayili Endüstriyel
Mamulatin Maliyet ve Satis Fiyatlarinin Kontrolü ve Tespiti Hakkinda Kanun
yürürlükten kaldirilmistir.
Geçici Madde
1- Bu Kanunun yayimindan önce borçlunun temerrüdü nedeniyle ödenmeyerek icra
takibi asamasina gelen veya icra takibine konu edilen kredi karti borçlari,
temerrüt tarihindeki ana paraya, yillik yüzde elliyi geçmemek üzere gecikme
faizi uygulanmak suretiyle oniki esit taksitte ödenir.
Kredi karti
borçlari nedeniyle gerçeklestirilen her türlü takip, yukarida yer alan hükme
göre ilk taksidin ödenmesiyle durur ve son taksidin ödenmesiyle birlikte tüm
sonuçlariyla ortadan kalkar.
Bu madde
hükümleri, tüketicinin kredi verene, Kanunun yayimi tarihinden itibaren otuz
gün içinde yazili müracaat etmesi halinde uygulanir.
Yürürlük
Madde 33- Bu
Kanunun; 29 nci maddesi ile geçici 1 inci maddesi yayimi tarihinde, diger
maddeleri ise yayimi tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüge girer.
Yürütme
Madde 34- Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.